Volkswagen Crafter je na voljo v številnih različnih izvedbah in se ponaša s praktičnostjo, gospodarnostjo ter inovativnimi rešitvami, ki jih med dostavniki doslej še ni bilo.
Crafterja so pri znamki Volkswagen Gospodarska vozila zasnovali v skladu z željami in potrebami najrazličnejših skupin uporabnikov večjih lahkih gospodarskih vozil. Med temeljnimi razvojnimi cilji je bila zagotovitev učinkovitih transportnih rešitev, medtem ko se po nekaterih oblikovnih detajlih zgleduje po manjšem sorodniku Transporterju T6 in se lahko pohvali z elegantno karoserijo z nizkim količnikom zračnega upora, ki znaša za ta razred zelo ugodnih 0,33. In čeprav v tem razredu vozil skoraj ni prostora za moderno stilsko oblikovanje, je Crafter ukrojen po modnih smernicah znamke Volkswagen Gospodarska vozila.
S številnimi različicami, pogonskimi možnostmi in sodobnimi asistenčnimi sistemi je Crafter prilagojen zelo različnim skupinam uporabnikov v prevozniškem, obrtniškem, servisnem, gradbenem in gozdarskem sektorju ter za posebne namene. Zato ne preseneča, da ga je mednarodna žirija novinarjev iz 24 držav razglasila za Mednarodni dostavnik leta 2017 (International Van of the Year 2017), na slovenskem trgu pa se lahko pohvali z naslovom Dostavnik leta 2017, ki ga podeljujeta reviji Transport in Mehanik in voznik. Crafter je na voljo v štirih osnovnih modelih v treh dolžinskih (5,98, 6,83 in 7,39 metra) in treh višinskih izvedbah, ter z dvema različnima medosnima razdaljama (3,64 in 4,49 metra). Iz štirih osnovnih različic lahko nastane 69 različnih izvedb, to število pa se še občutno poveča v kombinacijah z motorji in pogonskimi sklopi. Izbira vključuje tudi izvedbe z enojno in dvojno kabino z odprtim tovornim prostorom, kabine s šasijo ter kombinirane oziroma potniške različice. V izvedbi s prednjim pogonom največji Crafter z zaprtim tovornim prostorom lahko sprejme do 18,4 kubičnega metra tovora, tovorni prostor je dolg 4,86 in visok 2,20 metra in omogoča od 3 do 4 tone skupne dovoljene mase. Pri pogonu na zadnji kolesni par se dovoljena skupna masa lahko giblje od 3,5 do 5,5 tone.
S temi vrednostmi lahko najdaljši Crafter z dvojnimi kolesi zadaj sprejme devet kontejnerskih vozičkov, srednje dolga izvedba pa šest evro palet, s čemer presega tudi večino razrednih tekmecev. Najbolj znani dobavitelji predelav in nadgradenj kot so Sortimo, Bott, Würth in Aluca, so lahko v novem vozilu uporabili enake module kot v predhodnem modelu. Pri izvedbah z zaprtim tovornim prostor je dno vselej obloženo z nedrsečo podlogo, stranice pa z vezanimi ploščami. Eno temeljnih razvojnih vodil so bili nizki operativni in vzdrževalni stroški, ter prilagajanje potrebam uporabnikov. Zato je pri novem Crafterju mogoče naročiti tudi dodatni baterijski paket, dodatni generator in še vrsto druge opreme.
Zmogljivi in ekonomični motorji
Crafterja poganja nova generacija štirivaljnih prisilno polnjenih dizelskih motorjev z 2,0-litrsko gibno prostornino. Motorji so bili dodatno prirejeni za uporabo v največjem dostavniku znamke Volkswagen Gospodarska vozila. Osnovni turbodizelski štirivaljnik razvije moč 75 kilovatov (102 KM), nato sledita nekoliko močnejši z 90 kilovati (122 KM), srednji s 103 kilovati (140 KM) in najmočnejši, ki mu pri delu pomagata dva turbinska polnilnika in razvije 130 kilovatov (177 KM). Motorji se izkazujejo z odzivnostjo, varčnostjo in izpušnimi emisijami okoljevarstvenega standarda Euro 6. Visoko stopnjo učinkovitosti izkazujejo tudi pri porabi, saj so v povprečju za liter goriva na 100 prevoženih kilometrov varčnejši kot pri prejšnji generaciji Crafterja. Pri vseh pogonskih možnostih je mogoče izbirati med šeststopenjskim ročnim ali osemstopenjskim samodejnim menjalnikom. Vse to omogoča, da si uporabniki izberejo kar najbolj ustrezno kombinacijo dolžine vozila, višine strehe, motorja, menjalnika in pogona.
Novi Crafter v razredu večjih dostavnikov postavlja povsem nova merila pri asistenčnih sistemih. Vozilo je prvič opremljeno z elektromehanskim volanskim mehanizmom, in številni asistenčni sistemi, ki do Crafterjevega prihoda med dostavniki niso bili del opreme. Med temi sistemi so elektronika za stabilnost (ESP) s funkcijo stabiliziranja priklopnika, samodejno uravnavanje razdalje do spredaj vozečih vozil z aktivnim tempomatom (ACC), asistenca za manevriranje s prikolico, funkcija večnaletnega zaviranja, dodatno pa tudi sistem za ohranjanje na voznem pasu, sistem za izravnavo učinkov bočnega vetra, opozorilnik za promet za vozilom, kamera za vzvratno vožnjo ter samodejni vklop in izklop dolgih luči. Prvič v razredu lahkih gospodarskih vozil so na voljo popolni LED žarometi, ki znatno izboljšujejo osvetlitev cestišča pred vozilom in hkrati varčujejo z energijo. Vsi ti sistemi imajo namen izboljšati varnost voznika, tovora, potnikov in drugih udeležencev v prometu, ne glede na obteženost vozila in razmere v prometu. Čeprav je Crafter med dostavniki pravi orjak, med vožnjo kaže presenetljivo podobne vozne lastnosti kot osebni avtomobili, je zelo lahkotno vodljiv, tudi brez težnostne obremenitve s tovorom je vzmetenje dobro uravnoteženo in motorni hrup je dobro zadušen. Skratka Crafter je dostavnik, ki je narejen ne samo po meri nalog, ki jih mora opravljati, ampak tudi za voznikovo dobro počutje.
Štirikolesni pogon za zahtevne razmere
Poleg številnih karoserijskih izvedb, med katerimi so tudi različice odprtim tovornim prostorom za gradbeniško in gozdarsko dejavnost ter zaprti dostavniki z večjo nosilnostjo do 5,5 tone skupne dovoljene teže, sta pri Crafterju na voljo tudi štirikolesni pogon in samodejni menjalnik.
Pri obeh najmočnejših motornih izpeljankah štirikolesni pogon 4MOTION z večploščno sklopko skrbi za zanesljiv oprijem koles ne glede na vremske razmere in vozno podlago. Štirikolesni pogon je na voljo pri različicah med 3 in 4 tonami skupne mase, za doplačilo mu je mogoče dodati diferencialno zaporo. Namenjen je za vožnjo v najtežjih pogojih, na primer na težkih voznih podlagah na gradbiščih ali na slabših makadamskih poteh v odročnejših predelih ter po spolzkih in zasneženih voznih podlagah. Odločitev za štirikolesni pogon torej temelji na posebnih potrebah zaradi zahtevnosti terena in tudi zaradi tehničnih zahtev pri profesionalnih uporabnikih kot so reševalci, gasilci, policija, komunalne službe in podobno.
Druga tehnična novost je osemstopenjski samodejni menjalnik s pretvornikom navora, ki je prilagojen sprednjemu, zadnjemu ali štirikolesnemu pogonu 4MOTION. Razvoj menjalnika za sprednji in štirikolesni pogon so opravili pri uveljavljenem japonskem proizvajalcu Aisinu, medtem ko so menjalnik za zadnji pogon sestavili pri priznanem proizvajalcu ZF. Ne glede na to menjalniška avtomatika v obeh primerih deluje gladko in zna prestavljati tudi navzdol. Samodejno prestavljanje omogoča boljšo voznikovo osredotočenost na promet, lažjo vožnjo v zgoščenem prometu z zastoji in optimizacijo porabe goriva.
Druga tehnična novost je osemstopenjski samodejni menjalnik s pretvornikom navora, ki je prilagojen sprednjemu, zadnjemu ali štirikolesnemu pogonu 4MOTION. Razvoj menjalnika za sprednji in štirikolesni pogon so opravili pri uveljavljenem japonskem proizvajalcu Aisinu, medtem ko so menjalnik za zadnji pogon sestavili pri priznanem proizvajalcu ZF. Ne glede na to menjalniška avtomatika v obeh primerih deluje gladko in zna prestavljati tudi navzdol. Samodejno prestavljanje omogoča boljšo voznikovo osredotočenost na promet, lažjo vožnjo v zgoščenem prometu z zastoji in optimizacijo porabe goriva.
Edini s parkirnim »pomočnikom« za priklopnik
Vožnja večjih lahkih gospodarskih vozil marsikateremu manj izkušenemu vozniku lahko povzroča kar nekaj preglavic. Teh je lahko še več, kadar ima dostavnik zadaj še priklopno vozilo, saj to zahteva več manevrirne izurjenosti in nenazadnje tudi dobro prostorsko orientacijo. Med sodobnimi asistenčnimi sistemi, ki olajšujejo vožnjo in posledično pomenijo tudi večjo varnost, ima novi Volkswagen Crafter kot edini v svojem razredu tudi sistem Trailer Assist oziroma »pomočnika« za parkiranje s priklopnikom. Sistem samodejno manevrira vozilo s priklopnikom pri prečnem parkiranju in olajšuje vzvratno vožnjo, kadar se je treba natančno približati nakladnim rampam ali drugim ciljem. Voznik mora le prestaviti v vzvratno prestavo, pritisniti tipko parkirnega sistema in s stikalom za nastavljanje zunanjih ogledal določiti smer, v katero naj zavije priklopnik. Seveda se mora pred tem prepričati ali so na površinah, kjer se bo izvajalo manevriranje, kakšne ovire, oziroma ali je na voljo dovolj prostora.
Voznik mora pred vožnjo zagotoviti, da je priklopnik pravilno priključen na vlečno vozilo, kar velja tudi za električno napeljavo. Sistem namreč zazna, da je dostavniku dodan tudi priklopnik, nato voznik pritisne gumb za samodejno parkiranje in prestavi v vzvratno prestavo. Na zaslonu na instrumentni plošči se pojavi simbol stikala, ki je sicer namenjeno nastavljanju bočnih ogledal in z njim voznik nastavi in potem sproti uravnava pot priklopnika in vlečnega vozila. Tako mu preostane samo še pospeševanje in zaviranje, kajti volanski obroč se vrti samodejno. Če skuša voznik med manevriranjem sam obračati volan, se sistem za pomoč pri parkiranju priklopnika izključi.Kakšna je pot priklopnika in vlečnega vozila voznik spremlja tako v bočnih ogledalih kot na osrednjem zaslonu, ki prenaša sliko kamere, ki nadzira zadnji del vozila. Pomembno je, da pri tem ne pozabi na sprednje vogale vlečnega vozila. Sistem deluje s pomočjo tipal in že omenjene kamere, ki nadzoruje zadnji del dostavnika. Parkiranje s pomočjo tega sistema je zelo enostavno in ga zlahka obvladajo tudi vozniki, ki še nimajo veliko izkušenj z vožnjo priklopnika.
Uravnoteženost vrednosti in cene
Čeprav Crafter ni med najcenejšimi dostavniki v največjem razredu, cena vsekakor odraža pregovorno trdoživost, vzdržljivost, prilagodljivost, zmogljivosti in ekonomičnost. Vse izvedbe Crafterja imajo v serijski varnostni opremi čelno varnostno blazino za voznika, elektronski stabilizacijski program z zavorno asistenco, ABS, ASR, EDS, elektronsko
blokado zagona motorja in opozorilnik za nepripet varnosti pas za voznika. Med serijsko opremo za udobje skrbijo klimatska naprava, daljinsko osrednje zaklepanje, električno nastavljivi in ogrevani zunanji ogledali ter radijski sprejemnik s prostoročnim sistemom telefoniranja. Vstopna cena za izvedbo z odprtim tovornim prostorom je 20.690, Crafter z zaprtim tovornim prostorom pa stane 17.520 evrov. Pri obeh cenah je upoštevan podjetniški bonus ter bon v obliki znižanja maloprodajne cene vozila, v primeru, ko se kupci odločijo za ugodno financiranje preko družbe Porsche Leasing SLO d.o.o. in hkratno sklenitev obveznega in kasko zavarovanja preko družbe Porsche Zavarovalno Zastopništvo. Ker so pri gospodarskih vozilih ključen dejavnik operativni in vzdrževalni stroški, je pomembno tudi dejstvo, da je vključeno tudi podaljšano jamstvo za obdobje tretjega in četrtega leta oziroma do 120.000 prevoženih kilometrov.
Izkušnje uporabnikov
Sanja Sadić, P2P TRANSPORT d.o.o., Ljubljana : »Naše podjetje se ukvarja s transportnimi storitvami in želi strankam in zaposlenim ponuditi najboljše. Zato smo se odločili za nakup Crafterjev, saj to vozilo trenutno ponuja največ na področju varnosti in udobja. Trenutno imamo med našimi vozili tri, do konca leta pa pričakujemo, da se bo vozni park okrepil še za štiri nove Volkswagnove Crafterje.«
Nejc Pernuš, BRCE d.o.o., Kranj: »Trenutno imamo v našem voznem parku sedem vozil Volkswagen Crafter. Vsa vozila imajo avtomatski menjalnik in asistenčne sisteme kot so radarski tempomat, asistent za ohranjanje voznega pasu, za zaviranje v sili in navigacijski sistem. Poleg teh lastnosti, ki so nam najbolj všeč, sta prednosti tudi prostorna kabina in veliko odlagalnih mest. Z vozili smo zaenkrat zelo zadovoljni in trenutno nimamo nobenih težav.«
*OGLASNO SPOROČILO*