Na cestah srečujemo dostavnike, ki s svojo grafično podobo takoj pritegnejo pozornost in tudi takšne, ki so polepljeni brez domišljije ali pa celo brez vsakih nalepk. Podoba podjetja ali obrtnika se nenazadnje vidi tudi s tem, kako estetsko je njihovo tovorno, servisno ali prevozu potnikov namenjeno vozilo.
»Lastniki oziroma uporabniki dostavnih vozil se za polepitev odločajo zato, ker na ta način postane njihovo vozilo prepoznavno v množici ostalih vozil, s tem pa se tudi ločijo od konkurence. V nekaterih primerih so zahteve takšne, da je grafika predpisana že vnaprej in tako imamo zvezane roke, ker se moramo ravnati po celostni podobi podjetja. Pogosto imamo na voljo samo logotip ter nekaj ostalih grafičnih elementov iz dejavnosti podjetja in takrat oblikujemo grafiko tako, da končni videz vozila ni samo informativen oziroma reklamni, ampak s pravimi prijemi tudi povečamo sam atraktivnost vozila, s tem pa se še dodatno poveča prepoznavnost«, pravi Jure Zupanc iz kranjskega podjetja ZUP design, ki se ukvarja s polepitvijo lahkih dostavnih in tovornih vozil. Pri zasnovi polepitve se morajo z naročnikom dogovoriti tudi glede uporabljenih barv, naslednji korak pa je kreativna domiselnost oblikovalcev, ki ustvarijo osnutek na podlagi vseh prej zbranih informacij.
Pri postopku lepljenja folije na vozilo s ciljem kakovostno opravljene storitve je treba upoštevati nekaj osnovnih dejavnikov. Podlaga mora biti čista in razmaščena, to je osnovni pogoj, pomembna pa je seveda tudi temperatura pri montaži ter ustrezna čistost in osvetljenost prostora. Predvsem se delo ne sme opravljati v prostoru, kjer se zadržuje prah, ker folija sama po sebi vleče prah nase in če ga je v zraku precej, se bo znašel tudi pod folijo, kar pa ni sprejemljivo. Montaža folije je najbolj priporočljiva pri temperaturi okoli 20 stopinj Celzija. Prenizke temperature naredijo folijo trdo, kar oteži samo montažo, medtem, ko pri previsokih temperaturah postane premehka in se deformira pri montaži.



»Grafični opremljevalci imamo na voljo širok izbor različnih folij in ostalih materialov. Izbira je seveda odvisna od namena uporabe in načina apliciranja folije. Nekatere folije so namenjene za kratkoročno polepitev (recimo sejmi, izložbe,…), pri teh folijah je pomembno predvsem to, da se jih da po nekem obdobju čim lažje odstrani in da ne puščajo lepila na podlagi. Pri polepitvi vozil pa je pomembna obstojnost materiala in da zdrži razne obremenitve, kot so vremski vplivi, čiščenje in podobno. Precej pomembne so tudi dimenzije materialov in pri nas vedno gledamo na to, da je grafika sestavljena iz čim manj kosov in da ni sestavljena nekje na vidnem mestu. Vedno skušamo ujeti grafiko tako, da jo sestavimo na takih mestih, ki ne vpliva na končni videz, recimo na fugah, drsnih vratih in podobno. Zato imamo včasih nekaj več odpadka, končni izdelek pa je zato lepši in boljši. Za polepitev vozil uporabljamo izključno materiale priznanih svetovnih znamk in to je že prvi korak k temu, da je končni izdelek kvaliteten in obstojen«, pravi Zupanc.
PREJ
POTEM
Zelo pomemben dejavnik obstojnosti je tudi dodatna laminacija tiskane folije (prevleka s posebno tanko prozorno folijo), kar še dodatno zaščiti osnovno folijo in nanos barve pred vplivi UV žarkov, obremenitvijo pri pranja s krtačami v avtomatskih pralnicah in ostalimi mehanskimi vplivi. Nenazadnje je ključen tudi pravilen postopek montaže. Če material ni nalepljen strokovno, kljub obstojnosti po specifikaciji, ta ne dosega tega v realnosti. Seveda pa na vozilih prihaja tudi do poškodb, praske in odrgnine so delikatne za popravilo. Najlažje se popravilo opravi z odstranitvijo dela folije, ki je poškodovan in se nadomesti z novo. V tem primeru se lahko tudi popravi morebitna poškodba na barvi vozila in se potem prelepi z novo folijo oziroma grafiko.
»Nalepke se lahko tudi odstranijo. Pri tem je pomemben podatek, da se z uporabo kakovostnih materialov olajša tudi odstranjevanje folij po določenem obdobju. Namreč lastnost dobre folije ni samo to, da se lepo lepi in da zdrži predpisano življenjsko dobo, ampak tudi to, da jo je potem mogoče dokaj lepo odstraniti. Seveda običajno zadaj ostane nekaj lepila, ki pa se ga odstrani s topili. Pri slabših (kitajskih) materialih pa se dogaja, da se folija dobesedno zažge na barvo in pri odstranitvi na podlagi ostane vse lepilo, ki pa ga je skoraj nemogoče odstraniti brez poškodb na barvi«, dodaja Zupanc.
POLEPITVE DOSTAVNIKOV





































Cene za polepitev vozil so zelo različne in jih določa več dejavnikov, na primer porabljen čas za izdelavo grafike, obseg nalepk (porabljen material), izbira tipa materiala, zahtevnost montaže in tako naprej. Običajno jo izračunajo po tem, ko so ti dejavniki vsaj približno znani, vsekakor pa drži nekoliko predelan znani slovenski pregovor: kolikor denarja, toliko grafike…