Zimska sezona se začenja, cestarji v pripravljenosti

V Sloveniji se s 15. novembrom začenja uradna zimska sezona za cestna motorna vozila

V Sloveniji se s 15. novembrom začenja uradna zimska sezona za cestna motorna vozila, ki morajo imeti vse do 15. marca ustrezno zimsko opremo. Pod zimsko opremo spada ali komplet štirih zimskih gum z oznako M + S z minimalno globino profila 3 milimetre ali komplet letnih gum z enako minimalno globino profila in s pripadajočimi snežnimi verigami za pogonski kolesi. Dovoljena hitrost vozila s pripetimi verigami je največ 50 km/h. Svoja vozila morajo na zimski čas ustrezno pripraviti tudi vozniki tovornih vozil. Zimsko opremo vozil s skupno maso nad 3,5 tone sestavljajo dve zimski pnevmatiki na pogonskih kolesih z najmanj trimilimetrskim profilom in lopata. Tovorno vozilo je lahko opremljeno tudi s štirimi letnimi pnevmatikami z minimalno globino profila tri milimetre, snežnimi verigami in lopato. Upravljalci cest svetujejo voznikom tudi spremljanje vremenske napovede, saj lahko sneg pobeli ceste še pred 15. novembrom ali v drugi polovici marca, torej zunaj zakonsko določenega obdobja obvezne vožnje z zimsko opremo. Tudi za vremenske razmere v tem času zakon velja, saj navaja, da morajo biti v zimskih razmerah vozila ustrezno opremljena.

Kakšne gume so ustrezne?

Gume

Oznaka M + S pomeni, da gume izpolnjujejo posebne kriterije glede ravni oprijema, zavorne poti in vodljivosti v zimskih razmerah. Na vozilo je treba namestiti gume, katerih dimenzija je določena v homologaciji vozila, saj se lahko zaradi neustreznih dimenzij pojavijo tehnične ali zakonske težave. Ob menjavi letnih za zimske gume, je koristno opraviti še preventivni pregled vozila. Pri nizkih temperaturah je najbolj obremenjen akumulator, zato naj bo v dobrem stanju. Zaradi umazanije so potrebni dobr brisalniki in s primerno tekočino napolnjena posoda za mokrenje vetrobranske šipe (dodatek proti zmrzali! ). V prtljažniku niso odveč  še rokavice, strgalo za led, odejo in manjšo (zložljivo) snežno lopato.

728x90-1

Načeloma je uporaba zimskih gum v primerjavi z letnimi upravičena že, ko temperature padejo pod 7 stopinj Celzija. Na trajnost gum vpliva tudi njihovo hranjenje. Hramba v pokončnem položaju ni priporočljiva. Gume naj bodo v temnem prostoru, lahko tudi pri vulkanizerju, saj jih mnogo ponuja prav to možnost, nekateri tudi brezplačno.

Kadar čez noč avtomobil prekrije snežna odeja, ga je treba popolnoma očistiti. Najpomembnejši deli so stekla, svetila, registrski tablici in nemoten dovod zraka do motorja (avtomobilska maska) in streha. Glavobol lahko povzroči zdrs (zmrznjenega) snega, ki poškoduje lak na avtomobilu in tudi kakšnega nič hudega slutečega pešca,  Zdrs težkega snega lahko polomi brisalnike, pri nespametni vožnji s snegom naloženega avtomobila pa lahko pride še do prometne nezgode.

Vzdrževalci cest so pripravljeni

Mercedes-Benz Unimog U 300 - U 500 Mercedes-Benz Unimog U 300 - U 500

Dan pred uradnim začetkom zimske sezone je v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem potekal dogodek Zaplužimo v novo sezono, na katerem so se v prvem tovrstnem spretnostnem preizkusu pomerili vozniki snežnih plugov. Prva tri mesta so si prislužili vozniki DARS-ovih snežnih plugov Sočasno je potekala okrogla miza, na kateri so strokovnjaki z Direkcije RS za infrastrukturo (DRSI), Družbe RS za avtoceste (DARS), Policije RS, AMZS, Občine Kamnik, Pomgrada cestno podjetje d.d. in Agencije za okolje ugotavljali, ali klimatske spremembe spreminjajo tudi zimsko službo.

Ob začetku zimske sezone pa so predstavniki pristojnih služb tudi predstavili novosti in sporočili, da so na novo sezono dobro pripravljeni. Kot je izpostavila Ljiljana Herga, namestnica direktorja DRSI, izvajalci javne službe, ki delujejo pod okriljem  DRSI,  je  za  uspešno  izvajanje  zimske  službe  potrebnega  veliko  znanja  in koordiniranega dela. Tako na primer količine soli, ki so potrebne za posipavanje, določajo glede na temperature in stanja vozišča (zlasti količine ledu in snega na vozišču). Pomembni sta tudi vlažnost zraka in gostota prometa. Poudarila je tudi tesno sodelovanje med odgovornimi nosilci zimske službe in meteorološko službo, saj se lahko vremenske razmere kljub natančnim napovedim hitro spremenijo, se pa tudi na posameznih mestih oziroma mikrolokacijah razmere in pogoji močno spreminjajo. To velja predvsem za mesta, kjer je v bližini cest vodotok. Vsi ti dejavniki  –  od  vrste  vozišča  in  njegove  temperature,  vlažnosti  zraka,  vrste  padavin  in obremenjenosti ceste – tako vplivajo na  stanje ceste v zimskem času.

Dodatno izločanje tovornjakov

Velika odgovornost je tudi na voznikih samih. Ulrich Zorin iz DARS-a je zato pozval voznike, naj se v času zimskih razmer in še posebej napovedanega sneženja na pot odpravijo samo s predpisano  zimsko  opremo,  upoštevajo  prometno signalizacijo,  ostanejo  strpni  in  vožnjo prilagodijo razmeram na avtocesti. Da pa bi zmanjšali neljube dogodke, ki so povezani s tovornimi vozili, je predstavil tudi nekaj novosti: »Med novostmi zimske službe na avtocestah in hitrih cestah bo izločanje tovornih vozil v primeru zahtevnejših zimskih razmer, saj bosta Policija in cestninski nadzor družbe DARS nadzor z avtocestnih počivališč prenesla na traso avtocest. Ob dosedanjih že znanih lokacijah izločanja na odstavne pasove na posameznih odsekih letos dodatno uvajamo tudi izločanje na odseku štajerske avtoceste Šempeter–Arja vas, in sicer tako proti Ljubljani kot proti Celju, na razdalji več kot pet kilometrov v vsako smer. Letos smo postavili tudi testni portal za čiščenje snega in ledu s streh tovornih vozil in priklopnikov na počivališču Murska Sobota – sever, to je iz smeri Madžarske proti Mariboru, kjer je tudi eden najmočnejših tokov tranzitnega tovornega prometa. Če bodo vremenske razmere to dovoljevale (če bo sneg in nizke temperature), bomo lahko ugotovili, kako bo ta novost na naših avtocestah delovala, in če bo odziv voznikov tovornih vozil primeren (na območju testnega portala bo vgrajen tudi števec za beleženje števila uporabnikov), potem bomo prihodnjo pomlad pripravili predlog postavitve takšnih portalov še na nekaterih drugih možnih lokacijah na naši avtocestni mreži.« Ivan Kapun iz Policije pa je spomnil na zakonske določbe, ki veljajo pozimi, ko so vremenske razmere nepredvidljive in moramo udeleženci v prometu,  predvsem  vozniki  motornih  vozil,  računati  na  možne  hitre  spremembe  voznih razmer. Poudaril je, da je o spremenjenih voznih razmerah temeljni pogoj za varno udeležbo v prometu ustrezna zimska oprema motornega, pa tudi priklopnega vozila, za kar moramo poskrbeti pravočasno.

Zimska oprema po Evropi

Od prvega novembra naprej morajo biti avtomobili za vožnjo po avstrijskih cestah spet opremljeni po zimsko. S tem datumom prične veljati »obvezna zimska oprema vozila pogojena z vremenskimi pogoji«. Seveda pa ne le v Avstriji, tudi v nekaterih drugih evropskih državah imajo podobne predpise. Pred vožnjo v tujino je treba preveriti, kaj zahtevajo v posaemznih državah.

SLOVENIJA – Časovno obdobje:  Od 15. novembra do 15. marca. Zahteve:  4 zimske pnevmatike M+S (profil 3mm) ali letne pnevmatike (profil 3mm) + verige.Za pogon 4×4 veljajo ista pravila, verige morajo biti na dveh stalno vklopljenih pogonskih kolesih. Kje: Povsod razen v priobalnem pasu.

AVSTRIJA – Časovno obdobje: Od 1. novembra do 15. aprila. Zahteve: 4 zimske pnevmatike (profil 4 mm) ali letne pnevmatike (profil 4 mm) + verige na pogonskih kolesih. Kje: Povsod. Posebnosti:  Verige so lahko na kolesih le v primerih, če je na cestah led ali zglajen sneg. V primeru snežne brozge ali delno zasneženega cestišča uporaba verig ni dovoljena, prav tako ni dovoljena vožnja z letnimi pnevmatikami. Na višje ležečih cestah so verige, odvisno od signalizacije, obvezne tudi na zimskih pnevmatikah. Kazen za neupoštevanje predpisov se začne pri 35 evrih in lahko seže do pet tisoč evrov.

ITALIJA – Časovno obdobje:  Od 1. novembra do 15.aprila. V dolini Aoste od 15. oktobra do 15. aprila. Ponekod je obdobje krajše. Zahteve: 4 zimske pnevmatike ali 4 letne pnevmatike in v opremi snežne verige. Posebnosti: Na višje ležečih cestah so lahko v primeru močnega sneženja obvezne verige tudi na zimskih pnevmatikah. Kazen za vožnjo brez ustrezne opreme je 39 evrov v naseljih in 80 evrov na preostalih cestah.

HRVAŠKA – Časovno obdobje: Od 15. novembra do 15. aprila, ne glede na vozne razmere, oziroma vedno v primeru sneženja. Zahteve: 4 zimske ali celoletne pnevmatike M+S ali 4 letne pnevmatike (profil min. 4 mm) + verige na pogonskih kolesih. Kje: Določene ceste na Hrvaškem. V primeru sneženja tudi na ostalih cestah. Kazen 700 kun in izločitev iz prometa.

NEMČIJA – Časovno obdobje: Ni datumsko določeno. Obvezna uporaba zimske opreme je kadar so zimske razmere npr.: sneženje, snežna brozga, poledica sneg na cestišču… Zahteve: 4 zimske pnevmatike (min. profil 1,6 mm, priporočen profil 4 mm) M+S ali znak snežinke. Za vozila 4×4 velja enako. Kje:  Povsod. Posebnosti: Letne pnevmatike + verige v primeru zimskih razmer niso opcija. Verige so, poleg zimskih pnevmatik, obvezne v primeru postavljene prometne signalizacije.

FRANCIJA – Časovno obdobje:  Ni datumsko določeno. zimska oprema je obvezna kadar so zimske razmera ali kadar je s prometnim z znakom določena uporaba zimske opreme. (npr. snežnih verig…). Zahteve: 4 zimske pnevmatike (profil 3,5 mm) ali snežne verige. Kje: Povsod. Posebnosti:   Na višje ležečih cestah je pogosto uporaba verig obvezna tudi za vozila opremljena z zimskimi pnevmatikami.

ŠVICA – Časovno obdobje: Ni datumsko določeno. Zimska oprema je obvezna v primeru zimskih razmer (ob sneženju, ko se sneg oprijema cestišča, poledica, zglajen sneg na cestišču, …) Zahteve: 4 zimske pnevmatike. Če je prometni znak, so obvezne tudi verige,razen za vozila 4×4. Kje: Povsod. Posebnosti:   Višje ležeče ceste in prelazi so v zimskem času prevozni le z verigami, zato v zimskem času priporočamo verige kot dodatno opremo v vozilu. V primeru prometne nesreče se lahko odgovornost, ne glede na dejansko stanje, prisodi vozniku, ki vozi brez ustrezne zimske opreme.

MADŽARSKA – Časovno obdobje: Ni datumsko določeno. Zahteve:  Ni zakonsko določeno. Posebnosti: V primeru močnejšega sneženja oziroma večje količine snega lahko na ceste postavijo prometne znake, za obvezno uporabo verig na pogonskih kolesih. v teh primerih se namestitev verig zahteva že ob prestopu meje.