DARS
A1-E61, E70, Koper - Ljubljana: Zastoj. A2-E70, Ljubljana - Obrežje: Okvara vozila. A1-E61, E70, Ljubljana - Koper: Ovire. G1-11 Koper - Dragonja: Zastoj. A2 Obrežje - Brežice: Zastoj. A4 Podlehnik - Gruškovje: Zastoj. A4 Gruškovje - Podlehnik: Zastoj. A1-E61, E70, Koper - Ljubljana: Nesreča. R2-422, Podsreda - Brestanica: Delo. LC-999920, Alpska cesta: Delo. R1-230, Pušenci - Ormož: Delo. LZ-212400, Leskoškova cesta: Delo. R3-653, Hrib - Trava - Podplanina: Delo. R3-715, Murska Sobota - Skakovci: Delo. R3-716, Grad - Kuzma: Delo. H3 , Ljubljana - severna obvoznica: Delo. H3 , Ljubljana - severna obvoznica: Delo. LZ-212340, Od Bratislavske C.: Delo. R3-752, Arclin - Ljubečna: Delo. R3-625, Bertoki - Gračišče: Delo. LC-490110, Prapreče - Lipa: Delo. LC--297034, Šujica: Delo. R3-734, Cerkvenjak - Vitomarci: Delo. LC-177400, Ankaranska Bonifika: Delo. RT-930, Pesek - Oplotnica: Delo. RT-919, Vinica - Stari Trg: Delo. H3 , Ljubljana - severna obvoznica: Delo. R3-723, Šalovci - Čepinci: Delo. R3-754, Planina - Unec: Ovire. R2-419, Križaj - Čatež Ob Savi: Delo. R3-658, Stari Trg - Brezovica: Delo. LC--256731, Pot na Dobeno: Delo. LC-213050, Podutik - Dobrova: Delo. LC-390070, Šenčur - Voklo: Delo. R3-634, Javornik - Gorje: Delo. RT-932, Slovenj Gradec - Pungart: Ovire. R3-608, Čepovan - Dolenja Trebuša: Ovire. LZ-212590, Črna vas: Delo. R3-632, Ilirska Bistrica - Novokračine: Ovire. R3-632, Jelšane - Novokračine: Ovire. R3-643, Rakitna - Cerknica: Delo. R1-203, Predel - Bovec: (prazno). R3-613, Ajševica - Nova Gorica: Delo. R3-647, Grosuplje - Mlačevo: Delo. LC--288881, Kamnogoriška cesta: Delo. H6 , Koper - Izola: Ovire. R3-711, Rače - Kungota - Kidričevo: Delo. R2-435, Ruše - Selnica: Delo. R3-662, Metlika - Božakovo: Ovire.

Vozim na plin

Test: Feniksbus FBI 83

V Novem Sadu že pet let obratuje podjetje, ustanovljeno s slovenskim kapitalom, kjer izdelujejo minibuse na osnovi iveca dailyja. Osnovna zamisel je bila, da te minibuse izvažajo v Rusijo, a jih zaradi kakovostne izdelave najdemo nekaj tudi v Sloveniji. Enega takšnega smo lahko preizkusili tudi mi, bil pa je poseben, saj je za pogon uporabljal CNG (compressed natural gas – stisnjen zemeljski plin) gorivo.

Danes govorimo že o drugi generaciji teh avtobusov, ki se izdelujejo na šasiji dailyja 70C17 v petih različicah: mestni, primestni, medmestni, šolski in turistični. Nova generacija se od predhodne ne loči le po sodobnejših in bolj čistih motorjih, temveč je celotna karoserija tehnološko izboljšana in estetsko modernizirana. To opazimo po »smejočem« nosu vozila, ki je znak zadnje prenove dailyja. V bok vozila se zajedo še veliki svetlobni sklopi, nato pa se povezava z dailyjem zaključi, saj se nad sprednjim kolesnim parom strmo dvigne vetrobransko steklo. Minibus je razvit in preizkušen v skladu z vsemi evropskimi standardi, med katerimi je tudi test prevračanja.

Bočna silhueta je klasična z velikimi steklenimi površinami in dvojnimi vrati za vstop in izstop potnikov. Vrata so širine 80 cm in se odpirajo s pomočjo električnega mehanizma. V vozilo se vstopa preko treh stopnic. Na zadku se ponovno srečamo z dailyjevimi lučmi, tu pa je tudi lepo oblikovan, tapeciran in osvetljen prtljažni prostor, saj sta zadnji dve sedežni vrsti nekoliko dvignjeni, motor pa je nameščen spredaj. Sprednji previs ni velik, na zadnjega, ki znaša 2,5 metra, pa je treba biti malo pazljiv.

Minibus, ki nosi oznako FBI 83 P-G, je dolg 828 cm in skupaj s klimo visok 320 cm. Struktura ogrodja je narejena iz varjenih jeklenih cevi, ki so protikorozijsko zaščitene. Zadaj so nameščena dvojna kolesa, saj je suha teža vozila 4,5 tone, najvišja skupna dovoljena masa pa znaša 7,2 tone. V vozilu je 31 sedežev za potnike, ki so udobno oblazinjeni, nastavljivi po nagibu in opremljeni z varnostnimi pasovi. Nad njimi je priročna polica za odlaganje prtljage po celotni dolžini vozila. Pod je povsem raven, obloga pa spominja na les. Za dobro počutje potnikov predvsem v zimskem času skrbi 16 kW grelnik, ki ogreva prostor preko radiatorjev in kaloriferjev. Voznik ima na voljo lastno ogrevanje iz motorja, samo njemu pa je namenjena tudi klimatska naprava iz motorja. Potnike hladi ločen 15,5-kilovatni sistem z razvodom zraka skozi kanale ob oknih. Za udobje skrbi tudi pnevmatsko vzmetenje zadaj.

Posebnost tega minibusa pa je njegov pogon. Štirivaljni trilitrski motor se napaja s pomočjo stisnjenega zemeljskega plina (CNG), ki velja za gorivo prihodnosti. Motor razvija enako moč in navor kot dizelski brat, a je varčnejši in v zrak spušča precej manj škodljivih emisij. Ob tem je motor tudi tišji, tako do okolja kot tudi za potnike v vozilu. Za vse, ki imajo kakšen predsodek glede varnosti, pa še to, da so posode za plin posebej testirane in zaščitene, če pa bi že prišlo do uhajanja, plin hitro izhlapi, saj je lažji od zraka.

Motor razvija 100 kW/136 KM moči, ki se na zadnja kolesa prenaša preko ročnega 6-stopenjskega menjalnika. Vozilo je opremljeno s številnimi varnostnimi sistemi: ABS, ASR in ESP, kolutnimi zavorami na vseh kolesih, za še bolj mehko zaviranje pa skrbi Telma retarder.

Voznikov delovni prostor je enak kot pri dailyju, a ima kar nekaj dodatnih stikal, predvsem tista za odpiranje vrat in za dodatno ogrevanje ter hlajenje. Kljub temu, da je minibus narejen na osnovi dailyja, pa nima voznikovih vrat. Tam je nameščena široka polica z odlagalno površino in dodatnimi stikali. Vožnja minibusa je precej zabavna, saj je zelo okreten in poskočen, kar je še posebej dobrodošlo v mestih. Enako dobro se izkaže tudi na daljših potovanjih. Seveda pa je največja vrednost poraba. Mi smo namerili porabo 10,8 kg/100 kilometrov, kar pomeni, da bi se ob polni 190-kilogramski posodi lahko podali na 1700 km dolgo pot, zato pa bi ob ceni 90 centov za kg porabili 150 evrov. Vsekakor računica obstaja, je pa treba vedeti, da je žal nabavna cena takšnega vozila nekoliko višja.

Tehnični podatki

MERE IN MASE
Dolžina 8280 mm
Širina 2367 mm
Višina 2940 mm
Sprednji previs 912 mm
Zadnji previs 2574 mm
Medosna razdalja 4750 mm
Notranja višina (največ) 2000 mm
Masa praznega vozila 4500 kg
Največja dovoljena masa 7200 kg
     MOTOR
Iveco Natural Power, nameščen spredaj, CNG, Euro 6
Valji 4
Prostornina 2998 cm3
Največja moč 100 kW (136 KM) pri 2730 do 3500 vrt./min.
Največji navor 350 Nm med 1500 in 2730 vrt./min.
PRENOS MOČI
Sklopka suha sklopka
Menjalnik ročni šeststopenjski
Zavore na vseh kolesih kolutne zavore, parkirna zavora na zadnja kolesa, Telma retarder
Pnevmatike 225/75 R 16 C
Število sedežev 31+1
Prtljažni prostor 2,5 m3
Vzmetenje spredaj neodvisno, posamično, ojačane torzijske vzmeti
Vzmetenje zadaj Pnevmatsko