Še ne tako dolg nazaj smo si bili enotni, da so ročni menjalniki »zakon« in da elektronika nikoli ne bo zmogla prestavljati prestav tako natančno, kot jih prestavljamo mi, saj natančno vemo in čutimo, kdaj je dobro za motor, da prestavimo v višjo prestavo ali kdaj bomo potrebovali več moči ter prestavimo v nižjo prestavo. No, časi so se hitro spremenili.
Brez dvoma lahko zatrdimo, da so samodejni menjalniki na velikem pohodu in da se ročni menjalniki počasi poslavljajo. Menjalniki, ki prestavljajo namesto vas, so danes tako dovršeni, da lahko pozabimo na vse očitke izpred nekaj let, ko smo za njih trdili, da so počasni, ne reagirajo pravočasno in ob tem porabijo precej več goriva. Večina današnjih samodejnih menjalnikov svoje delo opravlja natančno in ob pravem času, s čimer ščitijo motor, saj ga ne moremo prevrteti, znižali pa so se tudi hrup, poraba in seveda emisije. Enako velja za nov menjalnik Hi Matic, s katerim je opremljen Iveco Daily, kjer so časi pretikanja celo krajši, kot bi to lahko naredili mi, ob tem pa ni nobene izgube moči, saj se prestavljanja vršijo gladko in povsem neobčutno, spremembo stopnje, katerih je osem, pa opazite le po zvoku motorja in na merilniku vrtljajev. Ker se sprememba prestave izvrši v 200 milisekundah, pri pospeševanju ne občutimo nobene izgube moči, kar skrajšuje pospeševanje in znižuje porabo.
Osem prestav
O izgledu in velikosti vozila ne bomo izgubljali besed, saj smo dailyja že večkrat predstavili. Še vedno je na prvem mestu velikost tovornega prostora (17 m3), po čemer je Daily vedno slovel, ni pa zanemarjen niti potniški prostor. Vozniku so na voljo udoben sedalni položaj, ergonomična stikala, pregledna armatura in elegantna ročica 8-stopenjskega samodejnega menjalnika, ki ponuja pet položajev. Osem stopenj prenosa je dovolj, da ima vozilo v kateri koli prometni situaciji vedno dovolj navora in moči. Še najbolj elegantno se to odvija v povsem samodejnem načinu delovanja, omogoča pa menjalnik tudi ročno pretikanje in funkcijo Eco ter Power.
Dobra stran večjega števila prestav se izkaže predvsem na odprti cesti, kjer se 100 km/h v osmi prestavi peljemo pri 1500 vrt./min., 130 km/h pa pri 1900 vrt./min. Pri normalni mestni vožnji menjalnik uporablja precej ozko področje delovanja, s čimer zagotavlja najbolj optimalen navor. Zelo hitro tudi spušča stopnje prenosa, kar je uporabno pri zmanjševanju hitrosti, saj se zaviranje vrši s pomočjo motorja in tako varčujemo z zavornimi oblogami. Če uporabljamo ročni način prestavljanja, nam menjalnik ne bo dovolil preseči meje 4000 vrtljajev, temveč bo prej sam prestavil v višjo prestavo, enako velja v spodnjem režimu, saj ko se vrtljaji spustijo do 800, menjalnik zopet sam prestavi v nižjo prestavo. Ko je menjalnik v samodejnem programu, se prestavljanja v višjo prestavo vršijo večinoma med 1500 in 1600 vrtljaji. Ob vsem menjalnik krasi tudi izjemno hitro manevriranje, saj je čas med prestavljanjem iz stopnje za vožnjo v naprej (pri stoječem vozilu) v stopnjo za vožnjo nazaj izjemno kratek, tako da ni nobenega čakanja in izgubljanja živcev nad razmišljanjem avtomatske elektronike. O vseh dejavnostih in trenutni stopnji prenosa smo obveščeni preko zaslona na plošči z merilniki, med vožnjo pa na ročici menjalnika tudi sveti oznaka D ali R.
Trije litri
Testnega dailyja poganja zmogljiv trilitrski štirivaljnik, ki s pomočjo variabilnega turbopolnilnika omogoča najvišji navor 430 Nm že pri izjemno nizkih 1250 vrtljajih. Moč je več kot zadostna za vozilo iz skupine do 3,5 tone skupne teže. Tudi ko ga povsem obremenimo, bo z lahkoto peljal preko 160 km/h. Hi-Matic bo tu v veliko pomoč, saj je ob odločnem pritisku na stopalko za plin možno 160 km/h voziti v sedmi prestavi, na voljo pa imamo še osmo prestavo, in ko jo dosežemo, znaša število vrtljajev le 2350 …
Večkratno prestavljanje in delovanje motorja v vrtljajih med 1200 in 1500 rezultira tudi z ugodno porabo, saj se je vozilo, ki je dolgo dobrih 7 metrov in samo težko 2,5 tone, zadovoljilo v povprečju s 7,5 litra goriva. Izkoristek motorja je tako zelo odvisen od dobrega prenosa moči na kolesa.
Hi-matic je zagotovo tehnološki biser, ki bo nagnal v razmislek še tako zagrizene pristaše ročnih menjalnikov.
Eco in Power
Vozniki, ki so v časovni stiski, bodo na menjalniku izbrali program Power, kar pomeni, da se režim prestavljanja dvigne za približno 500 vrtljajev. Motor je v tem režimu precej bolj poskočen, a tudi glasen, saj se vrti na višjih vrtljajih. Če vozilo ni polno obremenjeno, je izbor tega programa skoraj neupravičen. Bolj prijazen je Eco program, ki praktično ne dovoli motorju zavrteti se preko 2000 vrtljajev. Vožnja je precej tišja in ekonomična. Menjalnik natančno spremlja pritisk stopalke za plin in glede na pritisk vrši prestavljanje.Ročica menjalnika omogoča tudi ročno prestavljanje, in sicer s potiskom ročice naprej izberemo nižjo prestavo, s potegom ročice nazaj pa višjo prestavo. Na ročici menjalnika je še stikalo za parkirni položaj, kamor se menjalnik tudi sam prestavi takoj, ko ugasnemo motor.










20 programov
Samodejni menjalnik je na voljo širokemu naboru motorjev, razdeljen pa je tudi po namembnosti – Urban, Regional in Internacional. Izvedba urban je na voljo z motorji z močjo 106 ali 126 KM in je namenjena bolj mestni dostavi. Regional je na voljo z motorji z močjo 126, 170 in 205 KM in je najbolj primeren za lokalne in tudi regionalne dostave, kjer lahko sami izbiramo tudi med Eco in Power načinom delovanja. Internacional pa je na voljo z najmočnejšim motorjem in je namenjen za daljše mednarodne prevoze.